loading...
پروژه دانشجویی
حسن بازدید : 10 پنجشنبه 17 دی 1394 نظرات (0)
مبانی نظری و پیشینه پژوهش شرم و گناه ( فصل دوم پایان نامه ) در 40 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 45 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 40
مبانی نظری و پیشینه پژوهش شرم و گناه ( فصل دوم پایان نامه )

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش شرم و گناه ( فصل دوم پایان نامه ) در 40 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توجه: (ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه ی پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

منبع : دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

تعریف شرم و گناه:

خیلی از مردم چه دانشمند و چه غیردانشمند به استفاده از این کلمات به جای هم تمایل دارند. در تاریخچۀ روان شناسی هم چیزی بعید نیست که ببینیم روان شناسان درباره شرم و گناه و کارکردهای آنها بحث کرده اند، اما تمایزی بین آنها نگذاشته اند. مردم مخصوصاً از واژه «شرم» در گفتگوهای روزانه اجتناب می کنند و بیشتر «احساس گناه» را به کار می برند حتی وقتی منظورشان شرم، احساس گناه و یا ترکیبی از این دو است (خداپناهی، 1385). شرم شامل نگرشی منفی و دردناک از کل وجود خود و احساسات بی ارزشی، ضعف و بی لیاقتی است در مقابل، گناه شامل ارزیابی منفی از برخی رفتارهای خاص (یا شکست خوردن در کار خاص) است. با این وجود، هر دو احساس شرم و گناه هیجان های دردناکی هستند که با خودارزیابی منفی مرتبط هستند (استوبر و همکاران[1]، 2007).


[1] - Stoeber & et al

رویکردهای نظری در حوزه شرم و گناه:

تلاش در جهت تمایز بین شرم وگناه جدید نیست. بعضی از تمایزات اساسی بین این دو هیجان به دهه های گذشته برمی گردد، یعنی محافل روان تحلیل گری و روان شناسی. اگر چه پژوهش های تجربی جدید از این دیدگاه های اولیه حمایت نکرده اند، ولی آگاهی از آنها سودمند است (تانگنی و درینگ، 2002).

رویکرد روان تحلیل گری:

نظریه های زیادی با جهت گیری روان تحلیلی احتمالاً به شرم و گناه پرداخته اند. ولی فروید عمدتاً از تمایز بین این دو هیجان غافل بود. فروید(1905/ 1953؛ به نقل از تانگنی و درینگ، 2002) در کارهای اولیه اش به طور مختصر، در مورد شرم به عنوان یک واکنش وارونه علیه تکانه های جنسی عورت نمایی بحث می کند. ولی در نوشته های بعدی، فروید (1961/1914؛ به نقل از تانگنی و درینگ، 2002) اساساً سازه شرم را نادیده گرفت و در عوض بر مفهوم شناختی تر گناه در رابطه با تعارضات فرامن تأکید کرد. برطبق نظر او، هنگامی که تکانه های نهاد یا رفتارهای من با استانداردهای اخلاقی فرامن برخورد می کنند احساس گناه برمی خیزد. لویس بحث کرده است که فروید (مثل بسیاری از روانشناسان امروزه) در گسترش یک نظریه که عمدتاً بر گناه تمرکز کرده است، تجارب شرم بیمارانش را به عنوان تجارب گناه ممکن است برچسب زده باشد.تعدادی از نو فرویدی ها برای متمایز کردن این دو مفهوم تلاش زیادی کرده اند (مثل هارتمن و لونشاین[1]، ؛ جاکوبسون[2]، ؛ پیرز و سینگر[3]، ؛ به نقل از تانگنی و درینگ، 2002). فروید مفهوم من ایده آل[4] را معرفی کرد. اگر چه وی این سازه را در کار بعدی اش رها کرد ولی روانشناسان من[5] بر این موضوع متمرکز شدند و تمایز بین من ایده آل و فرامن را گسترش دادند، مثلاً پیرز و سینگر گناه را به عنوان واکنشی به برخورد بین من و فرامن می دانند (با ریشه های ترس از اختگی)، در مقابل، شرم به عنوان واکنشی به برخوردهای بین من و من ایده آل تعریف شده است (با ریشه هایی در احساس کهتری و ترس بعدی از فقدان عشق رها شده) (به نقل از تانگنی و درینگ، 2002).


[1] -Hartman & Loewenstin

[2] -Jacobson

[3] -Piers & Singer

[4] -Ego ideal

[5] -Ego Psychologists

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به نظر شما سطح مطالب ارائه شده چگونه است ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3935
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 60
  • آی پی دیروز : 63
  • بازدید امروز : 76
  • باردید دیروز : 85
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 443
  • بازدید ماه : 76
  • بازدید سال : 10,262
  • بازدید کلی : 104,776